Sunday, May 2, 2010

KEMBARA DI BUMI GERSANG- UMRAH 2009

UMRAH SYAABAN DAN RAMADHAN 2009


Dalam bas nak naik plane in klia..Qatar airline..


baru sampai, singgah di masjid berhampiran dgn jeddah on the way to madinah



tong air zam-zam di masjid nabawi, madinah

sekitar madinah....













catatan perjalanan.

tak tau nak mula kat mana anyway memang seronok dpt menjejakkan kaki di tanah haram..
day 1,
on the way ke madinah..singgah restoran nasi mandy ..memang sedap nasinya..kami berhenti utk solat jamak maghrib dan isyak dan meneruskan perjalanan ke madinah..makan mlm di sebuah restoran di tengah padang pasir tu..
dlm bas tak boleh lena pun...ramai yg lena tapi saya tak blh lelapkan mata..walau pun didendangkan dgn nasyid oleh pak mutawwif he he
sampai hotel jam 1 pagi...siap mandi 130 tidur dan uniknya jam 3 am terjaga sendiri..bergegas ke masjid nabawi..sbb hati dah meronta2 dari mlm tu nak jejakkan kaki di masjid nabi ni mata blh jga sendiri..walau pun baru tidur less than 2 hours..jalan keluar hotel tgk orang dah ramai berjalan ke arah masjid...1 jam sebelum waktu subuh azan berkumandang...mengejut orang bangun tahajud kut..habis solat subuh nak balik hotel..mata memang blurr..bukan kerana mengantok tapi tak cukup tidur...
ni first time nak minum air zam2 ni..pergi kat pipe kat luar masjid saya basuh cermin mata sambil doa bagilah mata aku clear nak baca quran tak berapa nampak..sebenarnya ckp dlm hati aja bukanlah dlm proper doa pun...pelik lepas basuh cermin mata dgn air zam2 dan sarung kat mata...walla...secerah sang mentari...terkejut gak..sekejap je doa kat masjid nabawi ni dah dimakbulkan...ni kira cam testing power pulak
hari pertama solat di maasjid nabawi saya doa anak sy dpt masuk top U di australia...esoknya anak saya sms dia dah dpt offer masuk U kat australia??? lagi saya terpegun..one of the top 8 U kat australia jugak tu....ni lah pengalaman paling manis..kiranya baru je doa dlm a few second tuhan makbulkan...mula2 kaget dan scary gak..then yakin sepenuhnya allah pun ada berfirman dlm hadith qudsi..yg sering di ulang2 di rado ikim tu..berdoalah nescaya akan ku perkenankan....dan mesti yakin sepenuhnya doa kita tu akan dimakbulkan...setiap solat dipenuhi dgn doa2 utk diri sendiri, ahli keluarga dan semua umat islam...


syukur kehadrat ilahi..sangat2 bersyukur kerana dikurniakan kesihatan yang baik sepanjang di sana...doa saya lewatkan uzur saya sehingga pulang ke tanah air..kurniakan kesihatan fizikal dan mental yg kuat utk meningkatkan amal ibadat sepanjang di bumi haram ini...alhamdulillah walau panas terik saya sihat sepanjang masa...tak perlu makan ubat tahan uzur..ada gang2 umrah yg telan ubat jadi caca marba kat sana...kejap turun darah kejap stop..and mostly yg ambil ubat sbb ubat tu utk 2 weeks aja hari terakhir tak blh buat tawaf wida'....sbb tu saya bersyukur sgt2 dgn doa yg penuh yakin allah makbulkan..
dpt masuk raudah solat saf depan sekali..berkat doa juga ni..sblm turn masuk tu kena berhimpun ikut negara masing2 sempatlah solat sunat...alhamdulillah...mula sampaikan salam sahabat2 yg amat merindui baginda...bila start aja solat air mata bercucuran sendiri....
lagi satu selain beramal ibadat banyak2 buat baik ditanah suci..memang dugaan sentiasa ada...lagi bab rebut saf ni kan..dah duduk elok2 kita datang awal tiba2 datang group brutal dari mana tah yg jenis dagu dan dahi berlukis dgn inai..( masa blk kelmarin baru tau jemaah dar libya rupanya sbb dia orang naik flight pi tripoli)
dia orang ni memang brutal...selamba derk saf dah penuh in between saf kan lantai tu tak bertutup carpet kat situlah dia bentang sejadah hadang tempat kita nak sujud...selalu gak dgr dia orang bergaduh...faham lah apa yg digaduhkan sorang ni kata mana dia nak sujud nanti makcik libya ni kata dah tak ada tempat lagi dah...kena sabar dgn semua ni memang ada ganjaran...tapi ramai tak perasan panas hati sakit hati dgn group ni..kawan sebelah saya hampir bergasak dgn jemaah ni kira tolak menolak lah...hampir tersungkur dibuatnya..ye lah orang dah angkat takbir..tiba dia dtg mencelah..body kalau slim tak pe gak ni size xl...kena byk2 sabar...dan redha..saya pun tak faham sesama islam kan masing2 pun nak beramal ibadat mengapa sampai bergaduh gitu..kerap sgt lah dgr orang bergaduh ni saya yg tak faham tapi jadi faham apa dia orang cakap he he..
pelik gak tiap kali jumpa jemaah speaking bahasa dia orang kawan2 saya tak faham tapi saya blh faham??? sekali tu jemaah india datang bagi gelang sebenarnya ..dia bagi kat roomate saya dulu...roomate saya ingat dia nak jual gelang tu tak ambil lah..sampai kat saya..saya ambil cam biasa...kawan tu tanya mana akak faham? dpt kat saya 4 utas gelang india tu bagi gak lah kat kawan tu 2 he he..
sekali tu ada lah jemaah dari mana gak dia tegur kawan sebelah saya...dia tak faham apa orang tu cakap..dok bebel lagi..saya cakap orang tu marah awak letak quran atas carpet aja dia soh angkat bila kawan saya ni angkat quran tu dari atas carpet baru senyap jemaah tadi tu...saya pun pelik cam mana saya faham apa dia cakap.selain beramal ibadat kena byk2 buat baik...tuhan balas sekejap aja..tu saya jadi seronok sgt...
yg saya ingat lah satu event tu
time nak berbuka puasa memang ramai saya pun pegi dah 615..dpt dok kat laluan aja dlm masjid tu..tak kisah lah nanti blh bentang sejadah sendiri kan..then masuk jemaah ni menyelit kat depan saf group mana tah..kena perhambat dgn group tu..dah hampir nak berbuka dah..saya pun gamit kat dia dok sebelah saya ...dia pun dtg ucap syukran...masa berbuka saya dpt byk makanan dari makcik2 yg dok atas wheel chair sebelah saya lepas dia orang tgk inciden jemaah ni kena perhambat dari group sebelah tu...ada yg bagi saya se ulas gula2 pun..saya ambil gak.pastu saya bagi kat budak2 yg ada kat masjid tu...group yg perhambat jemaah sebelah saya ni pun bolehnya pas kat saya satu cawan manisan..dan kurma..agaknya dia orang menyesal kut bambu jemaah sorang ni...dan paling best satu makcik dok kat atas wheel chair belakang saya bagi saya sejadah baru yg tebal....wah...saya ingat dia bagi pinjam je utk solat tapi dia kata dlm bahasa dia ambil je dia sedekah he he...ucap syukran aja lah...buat baik sikit je tuhan bagi ganjaran begitu besar...alhamdulillah...so ingat hati mesti mau baik
pensyarah saya pernah bagi tau nak sedekah kat tanah suci baik sedekah kat tukang2 cuci tu..mereka tu nak kira lagi byk pahala compared dgn kita..dah lah dpt solat di masjid nabi dan masjidil haram yg pahalanya 100000 setiap solat tu..tapi mereka mencuci rumah allah lagi bayangkan pahala mereka dpt...so setiap hari saya akan sedekah kat mereka...ni bukan riak cuma saya nak share pengalaman...kalau blh jgn bagi kat pencuci lelaki ni pengalaman gak ni dah habis bagi kat pencuci wanita ada lebih 3 keping lagi duit tu..on the way balik tgk2 gak tu pun cari pencuci lelaki yg dok jauh dari group dia tapi once kita dah hulur sekejapan gang2 yg lain datang depan kita..terkejut gak..sib baik ada 3 keping lagi then cepat2 lari masuk kat mall sebelah hilton tu..
sedikit kita sedekah lagi byk tuhan balas...
satu hari tu temankan kawan tukar duit kat lorong nak ke royal sultan tu nampak satu makcik jubah hitam berpurdah kejar satu budak lelaki..saya pun tgk apa hal ni..dgn mulut bising2nya...sambil dia kejar tu dia blh pas kat saya satu bungkus makanan??? lastly bapak budak tu marah gak nah ambil lah makanan egnkau ni balik...gitu lah kut maksudnya...rupanya makcik ni marah budak tu ambil sampai 3 bungkus dia bg satu aja..
lepas tukar duit jalan ke hotel satu pak hitam tiba2 bagi saya satu bungkusan lagi tapi tak bagi pun kat kawan saya....rezeki...rezeki..bagi sedikit dpt byk...alhamdulillah

sehari sebelum puasa lepas asar hujan dan ribut di mekah..sayadan roomate dlm perjalan balik ke hotel..hujan ribut disertakan dgn debu..dasyat betul...kedai2 semua tutup...kami mula tumpang berteduh kat kedai..mata habis masuk debu dari projek sekitar tu..hujan baru turun renyai2 masa tu..dah kedai semua tutup kami redah gak dekat je lagi na ksampai hotel..kata pak arab sana dah 9 bulan tak hujan tu lah hujan rahmat...anak saya lari semula ke kaabah..dia dah smpi hotel dulu bila hujan start turun lebat dia lari semula..kawan2 saya kata lah bila saya sampi kat lobi kawan kata anak u lari semula ke kaabah tu orang lari nak cari tempat berteduh dia lari semula ke kaabah...risau gak saya..
tunggu dia balik...then  a few minutes later hujan reda...baru dia balik...katanya nak tadah air dari pancuran emas..ust nya kata bagus..ni bukan sunnah tp orang arab suka buat..sib baik tak kena najis burung atas kaabah tu
sebenarnya saya tak adalah berhajat sgt nak cium hajarul aswad..tanya anak mcm mana dia dpt cium..dgr cite dia kata mummy toksahlah..dasat..orang bertarik2..ada yg kain ihram lelaki tercicir kat situ..orang tarik tudung perempuan sampai koyak...so saya tukar fikiran..

then satu hari...saya tak ingat ramadhan yg ke berapa tah..pagi tu seperti biasa bertiga dgn anak dan kawan perempuan yg datang tanpa suami ni kami pegi tanaim utk berniat ihram.
then buat tawaf..dah pusingan ke 4, tiba2 saya nampak satu nenek tua dah bongkok 3, bertongkat lagi sedang ikut pusing tawaf...telekungnya tak ada tulis malaysia pun tapi saya rasa dia dari malaysia sbb pakai baju kurung..saya pun rapati dia dan pimpin tangan nya ...dia diam aja..sampai rukun yamani tak angkat tangan pun sampai h aswad tak juga..pusingan seterusnya saya angkat tangan dia...then lepas 2 pusingan dgn nenek ni saya jumpa lagi satu nenek yang bongkok 3 pakai tongkat juga sebelah kanan saya pulak....saya pun tarik dia sama jalan..anak saya di depan saya di tengah apit dua2 nenek ni...rupanya nenek no 2 ni kawan nenek no 1 terpisah...mereka pegang tangan erat...saya peluk dari belakang aja..sampai cukup 7 pusingan saya tanya nenek dah berapa pusingan? mereka kata 6 so saya pun ckp dgn anak tak apa lah kita jalan satu pusing lagi temankan nenek2 ni..habis 7 pusingan mereka saya bawa mereka keluar duduk kat area multazam tu..uniknya sepanjang pusingan tawaf dgn mereka tu semua orang beri laluan dan kami jalan dgn mudah aja..bayangkan nenek tua bongkok 3 tu..habis tawaf saya tanya makcik ni datang dgn siapa? dgr dia orang cakap loghat utara mai dgn anak angkat tapi dah hilang..mcm mana blh hilang ni..saya pun letak mereka dok kat barisan depan sekali..nenek dok sini tunggu sampai anak angkat sampai..insyallah dia nampak nanti..mereka pun ucap terima kasih dan cium pipi saya dua2 belah..dua2 nenek pun cium..bibir mereka sejuk aja terkena mukayg perit dek mentari panas tu..
saya rasa semacam aja....then pegi sai'...kami ditegur oleh psangan suami isteri dan seroang anak dari pakistan..katanya duit nya hilang...kebetulan memang ramai hilang duit kat mekah..jemaah yg sama2 pegi ada hilang 4000 sorang tu hilagn 1000 sorang tu hilang handfon time berasak2 tu..saya cuma ada baki 12 riyal lepas bayar tambang teksi tadi bagi je 10 riyal..hari tu rasa bertenaga betul walau pun bulan puasa..lepas habis sai pergi ke hijir ismail...solat sunat...solat hajat..solat duha..minta permudahkan segala urusan..yang peliknya hijir ismail lengang??? saya solat bawah pancuran emas...anaksaya tiba2 saya nampak dia solat depan saya..itu pun dipanggil oleh guard tu..lepas habis solat dia bagi tau..tadi polis tu tolak je lelaki tu..lelaki tu dah angkat takbir dia dia tolak gitu je then panggil anak saya soh solat situ..dia panggil malaysia come here...anak saya pun pelik...solat aja lah apa lagi ada peluang...lepas tu kawasan hijir ismail tu lengang..sape pun tak diberi masuk..sampai kita orang habis solat terus keluar....
lepas tu baru hati tergerak nak cium hajarul aswad...ada some kind of feelings after all those events...anak saya yg selama ni bantah dia pun setuju..kami terus pegi arah tengah..lelaki dari arah rukun yamani, perempuan dari arah kanan..tak sampai 5 minit saya dpt kucup anak saya dari belakang guard saya..saya tak sentuh sapa2 pun tak berlaga pipi dgn lelaki pun tak sentuh lelaki lain pun...alhamdulillah dpt pegang lama then baru dpt cium...
bila cerita kat kawan2 mereka kata malaikat kut yg u tolong tadi sbb tu mudah dpt cium h aswad..tapi saya cuba sangkal kata2 mereka...ada kawan yg sama pegi ke tanaim dgn saya tu pun cari saya tanya sape nenek bongkok yg u pimpin tadi? semua rasa lain macam..masa solat sunat tawaf tu ada kawan sebilik yg baru habis solat sunat tawaf dia kata dia nampak satu nenek aja dgn saya..seharian fikir...sambil tu dok cari gak jemaah yg pakai beg sandang color orange semua nak tanya ada tak nenek bongkok tiga dlm group dia orang tapi tak jumpa jemaah yg pakai beg sandang color orange semua...then anak saya kata dia ternampak salah sorang nenek tu lepas dia terawih...sehari seblm blk saya jumpa semula dua nenek ni..lps solat zuhur..saya cepat2 lari kejar mereka..beri salam..mereka terus peluk saya dan cium sekali lagi dua pipi...so kali ni confirm dah orang ni bukan malaikat....bg tau kawan2 jumpa dah nenek tu...kawan2 kata pulak mereka jelmaan aja dah saya dok cari dia..mcam2...apa pun tu pengalaman indah baut saya....moral of the story buat baik selalu....u never know

sambung lagi story

first time perform umrah nite time..we started about 12 am finished almost 3am...there were so many people who performed umrah at nite time..lagi lah fasting months kan..mlm more relax..this is about after midnite just finished tawaf


balik umrah terus sahur..kat hotel..then tunggu subuh terus tidur sampai 10 pagi ..




ni tempat sai' ramai orang walau pun tgh malam ..yg ni tingkat atas..kalau tingkat bawah yang ada turun naik bukit tu lagi ramai yg ni flat aja







tengah malam ni tgk ramainya orang..ni dlm kul 2 pagi



























dalam masjidil haram waktu nak tunggu maghrib orang dah start berhimpun dlm masjid..kalau dtg lambat sure kena duduk di laluan aja..
time berbuka pihak masjid beri makanan, kalau yg dok di luar dataran dpt lah makanan berat, dia tak bagi bawa masuk dlm masjid..dlm masjid sekadar kurma dan susu/air mineral...tu pun dah kenyang actually..minum air zam2 dan makan kurma boleh tahan perut sampai solat terawih..solat isyak dilewatkan 1 hour bg peluang orang makan kut..then baru solat isyak n terawih 20 rakaat...fuh..dia punya doa qunut nazilah dah mula since first nite solat witir lagi..punyalah panjang..tanya faris dia doa apa panjg2 tu? he said doa utk sultan dia lah, rakyat dia lah utk umat palestine lah..dan umat islam sejagat...sampai nangis2 pun ada gak tok imam tu baca surah..








shopping mall kat mekah





mekah after midnite


faris's classmate


kurma time nak berbuka disediakan pihak masjid..sedap nya..









dah botak head ni

















ni lah hotel yg kita orang stay kat mekah

mengantok nampak semua ni

balik dari umrah si faris pi buat bekam lak he he

2 comments:

  1. wow..
    besnye cte mama..
    nk tlg nenek gak la..
    nnt cuti adi jgekn ayam nenek..
    hehe

    ReplyDelete
  2. baru tambah gambar..sambil tengok gambar2 lama utk melepaskan kerinduan

    ReplyDelete